Leter du etter ny tredemølle, romaskin, ellipsemaskin eller annet treningsutstyr? Her gir vi deg oversikten over ulike typer treningsutstyr og de beste alternativene i sin klasse.

Tredemølle, romaskin, ellipsemaskin, spinningsykkel, ergometersykkel, multigym, osv.. Vi kan nevne i fleng. Alle disse er eksempler på populære typer treningsutstyr som kan hjelpe deg å komme i bedre form. Da Norge gikk i lockdown nærmest over natta i midten av mars, eksploderte salget av treningsutstyr. Det var nesten som å trykke på en knapp, og samtlige aktører på markedet kunne melde om en enorm interesse for utstyr som tidligere helst var å finne på treningssentrene.

Treningsutstyr som nevnt over er mer krevende å håndtere enn et sett lette manualer, noen treningsstrikker, en ab-roller eller andre hendige hjelpemidler. Maskinene krever større plass, er mindre flyttbare, og ikke minst veier de mye mer. En god tredemølle veier fort 100kg, og en kraftig spinningsykkel bikker gjerne 50kg. Som regel finnes det flere alternativer innen hver produktkategori, der de rimeligere variantene ofte er mer kompakte og veier mindre. Til gjengjeld tåler disse apparatene mindre, og de oppleves gjerne mindre stødige. De har heller ikke de samme utvalget av funksjoner som de mer påkostede treningsapparatene. Uansett, det trenger ikke være et dårlig valg, så lenge apparatene dekker behovene du selv har.

 

Finn riktig treningsutstyr til deg!

Vi har brukt mye tid på å finne de beste alternativene innen sine kategorier for ulike typer treningsutstyr. I oversikten vår vil du blant annet finne topplister på alle de nevnte treningsapparatene i innledningen, i tillegg til en rekke andre produkter. Vi har også testet et stort utvalg pulsklokker i ulike prisklasser, og er ganske sikre på at du vil kunne finne en pulsklokke du trives med. En god pulsklokke kan være et svært nyttig verktøy for å holde kontroll på treningen, og ikke minst har en del av modellene en funksjon som serverer deg en rykende fersk treningsøkt hver eneste dag. Sånt gir motivasjon!

treningspakker
Du trenger ikke mye utstyr for å få trent en skikkelig god økt. Her er et utvalg av forskjellig treningsutstyr som kan by på både inpirasjon og god trening.

Til basistrening og grunnleggende styrke

Hverken kondisjonstrening eller styrketrening trenger å være vanskelig, og faktisk kan du få utrettet utrolig mye bare ved hjelp av enkle treningsverktøy. Et par manualer, noen motstandsstrikker, en gymball, et hoppetau, et sett slynger og en treningsmatte, eller noe annet, kan være alt du trenger for å få en skikkelig solid og god treningsøkt.

Dette er utstyr som tar liten plass, er enkelt å flytte på, og er rimelig i innkjøp. X-life har satt sammen noen virkelig flotte treningsjakker som vi på det varmeste kan anbefale. Sjekk utvalget av treningspakker her!

 

treningsutstyr
Ønsker du hovedsaklig å trene løping og kondisjon, så er en tredemølle et meget godt alternativ.


For kondisjonsjegeren

Er du ute etter å trene kondisjonen og hjertepumpa, så har du en rekke ulike typer treningsutstyr å velge mellom. Dersom du er glad i å løpe vil vi uten tvil anbefale en god tredemølle. Løping er en ekstremt effektiv treningsform, og en tredemølle gjør det enkelt å justere/tilpasse hastigheten ut fra ønsker og behov.

Ønsker du i størst mulig grad å trene hele kroppen på en gang, så er det uten tvil en romaskin som topper listen over det beste alternativet. En god romaskin lar deg trene på kondisjon, beinstyrke, overkroppsstyrke og armer samtidig.

Hvis ikke roing er greia di, så kan vi sterkt anbefale en ellipsemaskin, eller crosstrainer som det også kalles. Ellipsemaskinen er en blanding av en tredemølle, stepmaskin og en sykkel, og er et av de mest effektive treningsapparatene du kan kjøpe. Her bruker du beina til å tråkke, samtidig som du bruker armene til å skyve/trekke i to håndtak. Du trener både hjertepumpa, bein og og armer.

Trives du bedre på sykkelen så kan du velge mellom både spinningsykkel og ergometersykkel. Førstnevnte vil nok være det beste alternativet for deg som ønsker en mest mulig realistisk sykkelfølelse, og kan by på svært høy motstand og god treningseffekt. Trening med spinningsykkel og ergometersykkel trener først og fremst kondisjonen ettersom overkroppen er helt i ro underveis når du sykler. Sykler du på tunge nok gir vil syklingen kunne ha en viss styrkeeffekt på beina.

 

treningsutstyr
En multigym/multiapparat gjør det mulig å trene store deler av, om ikke hele, kroppen i ett og samme apparat.

For styrkeløfteren!

Hvis styrketrening er det du liker best, så har du mye moro og bra treningsutstyr å velge mellom. For det første vil vi nevne at du fremdeles kan ha stor glede av en av de allerede nevnte typene treningsutstyr, og vi kan på det sterkeste anbefale romaskin som et svært godt alternativ for deg som primært er ute etter å styrke kroppen, men som også trenger å legge inn litt kondisjonstrening.

Det soleklare valget hva gjelder treningsutstyr dedikert til styrketrening, er et allsidig og godt multiapparat. Et multiapparat, eller multigym, lar deg trene en rekke øvelser i ett og samme apparat, og du kan «slippe unna» mye annet treningsutstyr. Avhengig av konstruksjon, størrelse og type, gir multiapparatet deg mulighet til å trene alt fra enkle basisøvelser som nedtrekk, flyes, benkpress, roing, etc., til mer avanserte øvelser som går mer spesifikt på en bestemt muskelgruppe. Multiapparatene er store og dominerende, ikke minst tunge, men de gir deg til gjengjeld nesten alt du trenger av treningsutstyr for å bygge styrke.

 

treningsutstyr
Styrkepakker kan enkelt utvides med mer utstyr etterhvert som du blir i bedre form og ønsker å oppgradere.

Hvis du ønsker å trene styrke og ikke ønsker å fylle opp et helt rom med et stort og dominerende multiapparat, så anbefaler vi å kjøpe en styrkepakke bestående av en god treningsbenk, et rack (stativ), og et utvalg vekter. Denne typen treningsutstyr tar mye mindre plass, er lett å håndtere, og kan bygges ut etterhvert som du blir sterkere og ønsker nye utfordringer.

 

treningsutstyr
En pulsklokke kan vøre et nyttig verktøy for å holde kontroll på treningen, og ikke minst oversikten!

Få kontroll over treningen

For å bli i bedre form krever det at du har en fornuftig oppbygning av treningen. Du bør trene variert, og på ulike intensiteter, og det bør være en jevn progresjon (utvikling) hele veien. Et godt verktøy på «veien mot målet» er å benytte en pulsklokke. En pulsklokke hjelper deg å kontrollere treningsintenseiteten, men er også et nyttig verktøy for å holde oversikt over treningen – altså en treningsdagbok.

Vi har testet utrolig mange ulike pulsklokker, og har satt opp en oversikt over de aller beste modellene uavhengig av pris, og en liste med de beste pulsklokkene under 4000kr (det vi regner som budsjett).

 

 

Styrketrening

Hvor ofte skal du endre på treningsrutinen?

For å bygge muskler kreves det trening. For å bygge MER…
Dato: Nov 26, 2020
Styrketrening

Tips: Tren glutetus med lettere vekter

Neste gang du skal trene hip thrust eller andre øvelser som…
Dato: Nov 26, 2020
Ernæring

Spis dette 4 ganger i uken og reduser risikoen for hjerteinfarkt med 40%

Å forebygge sykdom er mye bedre enn å behandle det. Spis…
Dato: Nov 25, 2020