Vi gir deg oversikten over de beste og viktigste kosttilskuddene for optimal hukommelse og hjernehelse. Vær trygg på at det du kjøper er både trygt og effektivt.

Det er kanskje ikke så lett å tenke over, men hjernen din er faktisk et av de mest energikrevende organene i kroppen. Til tross for at hjernen ikke står for mer enn ca. 2% av den totale kroppsvekten, så legger den beslag på opptil 20% av alt blodet hjertet pumper ut, og den tilsvarende mengden energien du inntar i løpet av den dag. Hjernen er med andre ord enormt ressurskrevende! Kanskje ikke så rart med tanke på hvor viktig jobb den har, og hvor mange millioner prosesser den står for i løpet av et døgn.

Hjernen blir trøtt og sløv

Når hjernen får for lite energi vil den bli sliten og trøtt på samme måte som du blir slapp og ukonsentrert når det er lenge siden du har spist og blodsukkeret er lavt. Hjernen styrer alt fra bevegelsene du foretar deg, til kroppslige prosesser du ikke kan kontrollere, hva du skal tenke og gjøre, og hvordan du oppdater og bearbeider alle sanseinntrykk. Uten en velfungerende hjerne så kan ting rett og slett stoppe opp.

Etterhvert som du blir eldre vil hjernens kapasitet til å gjennomføre disse oppgave svekkes. Denne prosessen starter relativt tidlig i livet, men den begynner ikke bli merkbar før i 50-årene. Det er uansett mye du kan gjøre for og aktivt motvirke svekkelsen, som å spise sunt og å være regelmessig i aktivitet. Mange trener og spiser sunt for å holde kroppen i form, men de færreste tenker på hjernen.

Markedet for kosttilskudd har de siste årene skutt i været på bakgrunn av et snevert kosthold som fører til mangler på en rekke viktige næringsstoffer som kroppen har bruk for. Det industrialiserte samfunnet har ført med seg en lettvinthet, men også at vi ikke like lett får i oss det vi skal. Kosttilskudd kan bidra til å gi deg næringsstoffene du ikke får i deg gjennom maten, og det samme gjelder for kosttilskudd for hjernen. Disse kosttilskuddene inneholder helst essensielle næringsstoffer som hjernen din trenger for å fungere optimalt.

Hukommelse og hjernehelse kosttilskudd – Best i test 2023!

Hardworkout.no har i testen lagt vekt på kriterier som blant annet mengde ingredienser/virkestoffer og hva disse kan bidra til, pris pr dagsdose, leverandørens påståtte effekt, samt EU sin liste over godkjente påstander om hva det enkelte virkestoffet kan bidra til.

Ved å handle gjennom linkene i testen mottar vi en liten provisjon fra leverandørene/butikkene som bidrar til at vi kan fortsette å publisere kvalitetsbevisste tester og artikler.

Du betaler uansett den samme rimelige prisen som butikkene oppgir. Vi setter derfor pris på om du bruker linkene i artikkelen. Her kan du lese mer om våre samarbeidspartnere.

string(34) "Proteinfabrikken Super Omega 3-6-9"78

 

Om forhold knyttet til testen

Vi gjør også oppmerksom på at denne testen omfatter Vita Pura AS sitt produkt OptiBrain. Vita Pura AS er eid av Hefner Holdings-konsernet, som også eier Proguiden. Proguiden driver blant annet nettstedet Hardworkout.no. Testen er derfor satt opp i henhold til markedsføringslovens regler om reklame.

Vi gjør oppmerksom på at kosttilskudd ikke er personlig testet av forfatteren, da alle typer kosttilskudd og legemidler vil kunne ha noe forskjellig individuell effekt på den enkelte person.

 

Mat som er bra for hjernen

Det er mye du kan gjøre selv for å holde både hjerne og hukommelse vedlike, og det handler stort sett om en kombinasjon av sunn mat og mye fysisk aktivitet. Under gir vi deg en oversikt over hvilke matvarene du bør innta for å holde hjernen i form:

Omega 3

Omega 3 er en av flere viktige fettsyrer vi må få i oss gjennom kosten. Omega 3 har vist seg spesielt gunstig for hjernen, spesielt fettsyrene EPA og DHA. Ved å øke inntaket av Omega 3, for eksempel gjennom tran eller fisk, vil mange kunne oppnå en økt helsegevinst.
Omega 3 finnes også i noen vegetabilske matvarer som blant annet valnøtter, rapsolje, soyaolje og linfrø. Dessverre klarer ikke kroppen å ta til seg Omega 3 fettsyrer fra disse kildene like effektivt, og det må derfor svært store mengde til for å dekke dagsbehovet.

Vitamin D

Vitamin D er kanskje mest kjent for å være bra for huden og skjelettet, men det er også viktig for hjernehelsen. mangel på vitamin D kan føre til humørforstyrrelser og kognitive forstyrrelser. Kroppen kan danne vitamin D når den eksponeres for sollys, men tar vi en kikk på kartet og ser hvor langt nord vi bor, og hvor mye av året vi ikke har sol, så sier det seg selv at maten blir en viktig kilde til vitamin D. De viktigste kildene er fet fisk, magre meieriprodukter (melk tillatt vitamin D, ost, smør, margarin) og egg.

Vitamin B

Det finnes hele 9 ulike typer vitamin B, og det er ikke alle som er like lett å få i seg. Mangel på vitamin D kan føre til negative konsekvenser for nervesystemet og hjernen, og vitamin B12 mangel kan gi demens-lignende symptomer.

Du finner vitamin B i matvarer som grønnsaker, kornprodukter, meieriprodukter, kjøtt, lever, egg, fisk, belgfrukter, m.m.. Ettersom det finnes så mange ulike typer vitamin B, er det ekstra viktig å passe på at du får i deg samtlige varianter.

Fullkorn (mindre sukker)

Sukker er tom energi og tilfører ikke kroppen noen som helst vitaminer eller mineraler. Mye sukker fører til store svingninger i blodsukkeret, noe som kan påvirke hvordan hjernen oppfører seg. Lavt blodsukker vil gjøre deg mindre opplagt og føre til redusert konsentrasjon.
Sørger du derimot for å øke inntaket av frukt og grønnsaker, grove kornprodukter, rene proteinkilder (kjøtt/fisk), nøtter og magre meieriprodukter, vil du bidra til at kroppen får de viktige næringsstoffene den trenger, samtidig som du holder deg mett og blodsukkeret stabilt.

Jod

Inntaket av jod har falt dramatisk de siste årene. Jod er helt avgjørende for mange av kroppens funksjoner, blant annet for optimal kognitiv- og nervefunksjon. Jod er et relativt sjeldent stoff i maten, og det er derfor viktig å innta nok av matvarene som inneholder dette, eller via kosttilskudd. De mest vanlige matvarene som er rike på jod er hvit fisk og flytende melkeprodukter.

Torbjørn Høstmark Borge

Torbjørn Høstmark Borge var daglig leder og ansvarlig redaktør, samt produkttester for Hardworkout i perioden 2019 til 2021. Torbjørn har en lang erfaring fra trenings- og sportsbransjen som personlig trener og kostholdsveileder, har utdannelse innen idrett med en bachelorgrad i idrett og biologi. Han er ekspert på produkttesting, og er over gjennomsnittlig opptatt av å teste grundig! Alt for å hjelpe hver enkelt bruker til å finne det riktige produktet for hver enkelt.
Best i test - kosttilskudd

Vegansk proteinpulver – Best i test 2024!

Vi gir deg oversikten over de 6 beste og mest populære…
Dato: Mai 23, 2024
Best i test - kosttilskudd

Weight Gainer – Best i test 2024!

Vi gir deg oversikten over markedets beste weight gainer i 2024!…
Dato: Mai 16, 2024
Best i test - kosttilskudd

Pre Workout (PWO) – Best i test 2024

Pre Workout har i løpet av få år blitt et av…
Dato: Mai 10, 2024