Passer den nye pulsklokka med det gamle beltet ditt? Eller det nye belte med den gamle klokka? Her forteller vi deg det du trenger å vite.

I dag kommer de aller flest pulsklokker med innbygd pulssensor slik at du på en enkel måte kan registrere og loggføre pulsen din både under trening og i hverdagen. Pulsbasert trening er uten tvil et nyttig verktøy i jakten på bedre helse og form, og er en enkel og billig måte å kontrollere intensiteten på under trening. Dessverre er det ikke slik at pulsmålingen i klokka er like god som vi gjerne skulle ønsket, og dersom du i stor grad baserer trening din på puls, så er det noen ting du bør være obs på.

Pulsmåling foretatt direkte via klokka foregår på en annen måte en den tradisjonelle målingsmetoden som benyttes ved bruk av et pulsbelte. Denne måten å måle puls på, optisk pulsmåling, er ikke nødvendigvis så veldig unøyaktig i seg selv, men ironisk nok er armen et svært lite egnet sted for å måle puls. Hvis du lurer på hvorfor man da velger å måle pulsen på armen, så er svaret så enkelt som at det er her du bærer klokken.

Heldigvis finnes det nå en rekke gode pulssensorer som gir deg langt bedre og kvalitative pulsmålinger enn det du vil få med optisk pulsmåling på håndleddet. Under forklarer vi litt hva om ulike typene, samtidig som vi sammenligner noen av de mest populære pulssensorene på markedet i dag. Helt nederst i artikkelen finner du en sammenligning av de ulike pulssensorene. Dersom du ønsker å se denne sammenligningen med en gang kan du trykke HER

Polar pulsmålere

Garmin pulsmålere

Suunto pulsmålere

Wahoo pulsmålere

Optisk pulsmåling (OHR)

Alle nyere pulsklokker kommer med innebygd pulssensor i klokka, såkalt optisk pulsmåling (OHR). De forskjellige produsentene benytter seg av hver sine patenter og ulik teknologi som gir svært ulike målinger og resultater. De første utgavene av denne typen pulssensorer var nærmest ubrukelig til annet enn å måle hvilepuls om natten, men de senere generasjoner pulssensorer har derimot blitt svært bra, og kan i flere tilfeller være «bra nok» for den jevne bruker. Både Garmin, Polar, og ikke minst Apple, har vist at de kan lage optiske pulsmålere som faktisk gir gode resultater for svært mange brukere i ulike sammenhenger, men ingen er perfekt 100% av tiden. Det er heller ikke mulig. Optisk pulsmåling bør ikke sammenlignes med presisjonen du får ved å bruke vanlig pulsbelte.

Optisk pulsmåling foregår på en annen måte enn tradisjonell pulsmåling med et pulsbelte, og det er to ulike teknologier som benyttes. Ved tradisjonell pulsmåling med et belte måles den elektriske aktiviteten i hjertet (EKG). Den registrerer hjertets elektriske signaler med en tilkoblet sensor som gjør om signalene om til pulsdata. Optisk pulsmåling er basert på fotopletysmografi (PPG). Enkelt forklart bruker den lysdioder og en lysdetektor til å måle endringer i størrelsen på blodkarene, og gjør om disse målingene til pulsverdier. Det grønne lyset fra klokken absorberes av blodet for hver gang det strømmer blod ut i håndleddet. Blodet er rødt fordi blodet reflekterer rødt lys, og absorberer grønt lys.

Optisk pulsmåling fungerer gjerne best under typisk steady-state-training, aktiviteter uten voldsomme temposkiftninger underveis. Det faller derimot gjennom under intervaller og ved treningsformer som styrketrening, HIIT, Crossfit, etc.. Det behøver ikke å skje, men er langt mer utsatt for feilkilder og etterslep i pulsdataen ettersom det tar tid for hjertet å pumpe blodet ut i årene og helt ut i armene der pulsen måles. For 24/7 aktivtetssporing er likevel optisk pulsmåling på håndleddet en fin løsning.

Pulsmåling med en ekstern sensor som et pulsbelte gir derimot nærmere 98-100% korrekte puslverdier, og regnes som gullstandarden innen pulsmåling. Tar du treningen seriøst og ønsker å utnytte klokkens potensialet til det fulle, så bør du kjøpe et pulsbelte først som sist

Polar Precision Prime
Polar Precision Prime pulssensoren som sitter på undersiden av Polar-klokkene benytter såkalt fotopetysmograf for å registrere pulsen. Det samme gjør alle ander klokker med pulsmåling på håndleddet.

Optisk pulsmåling og feilkilder

Optisk pulsmåling er også utsatt for en rekke feilkilder som ikke alltid er under din egen kontroll. En større og tyngre klokke vil som regel gi mindre nøyaktige målinger enn en liten og lett klokke på grunn av mer risting og dårlig kontakt med huden. Det er også vanlig at klokkene kan fange opp løpsfrekvensen og mistolke denne som pulsslag.
Presisjonen på målingene vil variere fra person til person, og påvirkes blant annet av hudfarge, behåring, underhudsfett, temperatur, hvordan klokka sitter på armen, etc.. Optisk pulsmåling fungerer som regel bedre i varmt og fuktig vær, enn i kaldt og tørt vær. Når det er varmt og fuktig vil blodgjennomstrømningen ut til ekstremitetene være større, og sensoren på klokka vil lettere oppfatte pulsvariasjonene.

Blant de rene treningsklokkene er det uten tvil siste generasjon Garmin Elevate sensoren, tett etterfulgt av Polar Precision Prime, som leverer de beste optiske pulssensorene på markedet i dag. Hel på topp troner Apple med sin Apple Watch 6. Pulsmålingen på denne klokken imponerer enormt, noe du kan lese mer om i testen våre av Apple Watch 6 her. Huawei leverer også gode resultater med sin siste generasjon Huawei Watch GT 2 Pro som vi testet her.

Passform og materialer

Mange kvier seg for å bruke pulsbelte fordi det rett og slett kan være ubehagelig å bære over tid – spesielt kvinner kan ha en utfordring med å tilpasse pulsbelte ettersom det kan komme i konflikt med bryster/bh. De mange forskjellige pulsbeltene har ulike egenskaper, og noen skiller seg sterkt fra hverandre i materialbruk og passform. Garmin er for eksempel den eneste produsenten i denne oversikten som har et eget belte tilpasset svømming. Her er det brukt materialer som skaper større friksjon mot huden enn de tradisjonelle pulsbeltene, noe som gjør at beltet holder seg på plass uten å bli forstyrret når du svømmer gjennom vannet. Garmin HRM-Swim beltet er et svært godt pulsbelte for svømming, men materialbruken gjør at det ikke egner seg like godt for bruk på land ettersom det kan føre til mer friksjon og gnaging mot huden.

Heldigvis finnes det et godt alternativ til de tradisjonelle pulsbeltene, og det er de nevnte optiske pulsmålerne Polar OH1, Polar Verity Sense og Wahoo TICKR Fit byr på langt større frihet og høyere komfort uten at det går for mye ut over presisjonen. Dette er i utganspunktet pulsmålere som benytter den samme teknologien som finnes i klokkene, og studerer du Polar OH1 og Polar Verity Sense litt nøyere, vil du se at det er omtrent den samme sensoren som sitter under alle de nyere pulsklokkene fra samme merke. Årsaken til at disse pulssensorene fungerer så bra, er at de plasseres rundt overarmen der blodgjennomstrømningen er større og mye lettere å måle enn ytterst ute ved håndleddet. Overarmen er også mindre utsatt for feilkilder som risting, behåring, dårlig kontakt, m.m..

Er det noen minuser med denne typen pulsmåling? Tja, ikke mange. Det du vil kunne oppleve er at det er en ørliten forsinkelse fra den reelle pulsen, men her er det ikke snakk om mer enn noen få sekunder. Undertegnede anbefaler denne typen pulssensor til flere og flere brukere.

Polar Verity Sense
En optisk pulsmåler som Polar Verity Sense festes rundt overarmen og byr på høy komfort og høy presisjon på pulsmålingene. Foto: Polar

 

Tilkobling – Bluetooth vs. ANT+

Pulsbelter må overføre pulsdataene dine fra sensoren i beltet til mottakeren i klokka , og for å gjøre dette kreves en form for overføringsteknologi. I dag er det to standarder som benyttes; ANT+ eller Bluetooth. Tidligere benyttet Polar en helt egen teknologi/frekvens som kun snakket med kompatible Polar-enheter, men dette har de nå gått bort fra.

Hver teknologi har sine fordeler og ulemper, og heldigvis støtter de fleste nyere pulsklokker av en viss kvalitet begge standarder. Men, til tross for at klokken støtter begge standarder, så er det ikke sikkert pulsbeltet gjør det. Når du skal velge et nytt pulsbelte, så er det viktigste du gjør å sjekke om begge enhetene «snakker det samme språket». Benytter både klokke og pulsbelte ANT+? Null problem. Benytter begge Bluetooth? Fremdeles null probe. Kjør på!

En fordel med enheter som støtter både ANT+ og Bluetooth er muligheten for å koble til flere enheter samtidig. I året som har gått har online treningsplattformer som Zwift, Trainer Road, BKOOL, Sufferfest, etc. tatt fullstending av- både for trening på tredemølle og sykkelrulle. Når du benytter deg av slike tjenester får du mulighet til å konkurrere med mennesker over hele verden i sanntid, mens motstanden på tredemølla eller sykkelrulla justeres automatisk ut i fra terrenget. Dersom du kobler pulsbeltet eller pulsklokka di til enheten som kjører appen/programmet som du benytter deg av, vil hastigheten din og pulsen din vises på skjermen foran deg samtidig som du kan følge med på landskapet du beveger deg gjennom. Men her oppstår et potensielt dilemma. Hvis du har et pulsbelte som støtter kun en tilkobling til Bluetooth, vil du ikke kunne koble beltet til klokka samtidig som du kobler den til treningsappen ettersom den ene Bluetooth-tilkobling er opptatt.

Dette kan løses ved å benytte et pulsbelte som støtter to Bluetooth-kanaler, eller Bluetooth og ANT+ forutsatt at klokka di også støtter begge deler. Da kan du bruke Bluetooth tilkoblingen til treningsappen og ANT+ tilkoblingen mellom klokke og mobil.

pulsbelter
Fordelen med pulssensorer som støtter både Bluetooth og ANT+ er at de kan kobles til flere enheter som f.eks. både klokke og en sykkelrulle, tredemølle, romaskin, etc..
Foto: Garmin

De fleste enheter støtter som regel en Bluetooth-tilkobling og uendelig ANT+ tilkoblinger. Nyere enheter som blant annet Garmin HRM-Pro og Polar Verity Sense, støtter to Bluetooth-tilkobling pluss ubegrenset med ANT+tilkoblinger.

ANT+ er i bunn og grunn et mer åpent system som tillater flere enheter å koble seg til en kilde, mens Bluetooth er lukket og krever at kun to enheter kommuniserer direkte med hverandre. Hvis vi skal trekke frem en fordel med Bluetooth er det at overføringsfrekvensen er noe raskere, men dette er ikke noe de fleste vil merke under vanlig bruk.

 

HRV verdier – hjertefrekvensvariablitet

Et lite ord om HRV, eller hjertefrekvensvariabilitet som det også heter. Mens hjertefrekvens refererer til «antall slag hjertet ditt slår per minutt», måler hjertefrekvensvariabiliteten (HRV) tiden mellom hvert hjerteslag. For å gjøre forvirringen total, så omtales dette også gjerne som R-R-intervaller, og variasjonen mellom intervallene måles i millisekunder. Dette kan påvirkes av flere faktorer, og er en god indikasjon på om du er klar for å trene, eller bør ta det rolig. Lang tid mellom intervallene kan tyde på at du er stresset, i ferd med å bli syk, er dårlig restituert, etc., mens kort tid mellom intervallene gjerne er et tegn på at du er «fin for fight».

Flere pulsbelter er i stand til å måle dette, og du kan se i tabellen vi har lagt hvilke modeller som støtter R-R målinger.

hjertefrekvensvariabilitet
Hjertefrekvensvariabilitet (R-R verdier) kan være en god indikasjon på om du bør trene, eller avstå fra trening en aktuell dag. Foto: Firstbeat

Pulsmåling under vann

Polar H10, Garmin HRM-Tri og Garmin HRM-Pro er alle pulsbelter som kan brukes i vann, men disse vil ikke sitte like godt som Garmin HRM-Swim. De tre nevnte beltene er likevel de beste alternativene for de fleste ettersom de kan brukes til absolutt alt. De optiske pulsmålerne Polar OH1 og Polar Verity Sense er også beregnet for bruk i vann, og du kan enten bruke de alene, eller festet til svømmebrillene ved hjelp av et feste som følger med pulsmålerne.

Det som er verdt å merke seg er at Bluetooth ikke klarer å sende signaler med enn noen få centimeter under vann, og da sier det seg selv at det ikke er mulig å få sendt signaler fra pulsbelte til pulsklokka. Her kommer internminne inn. Polar H10, Garmin HRM-Tri, Garmin HRM-Pro, Polar OH1 og Polar Vertity Sense, har alle innebygd minne slik at du kan starte økta før du legger på svøm, pulsen registreres og lagres i pulsmålerens internminne, og når du avslutter økta kan du velge å laste ned pulsverdien fra pulsmåleren. Dette gjør at du vil få pulsen fra hele økta, inkludert svømmeturen, til tross for at du ikke får mulighet til å se pulsen live underveis i svømmingen.

Polar Verity Sense
Ettersom ANT+ eller Bluetooth ikke klarer å sende signaler over nevneverdig distanse under vann, vil enkelte pulssensorer kunne lagre pulsdataen i et internminne som senere overføres til klokken eller treningsappen de er tilknyttet. Polar Verity Sense er en slik sensor. Foto: Polar

Sammenligning

I tabellen under sammenligner vi noen av de mest populære pulsbeltene på markedet. Trykk på bildet å zoom inn for å se detaljene mer nøye.

 

Hvilket pulsbelte bør du kjøpe?

For det første, finn ut hva slags tilkobling klokken din støtter. Benytter den utelukkende Bluetooth som f.eks. Polar klokkene, så må du sørge for at pulssensoren støtter Bluetooth. Så lenge den gjør det, er det hipp som happ hvilket merke det kommer fra. Det samme gjelder om klokka støtter ANT+, men da må du så klart sørge for at beltet også benytter ANT+.

De aller fleste nyere pulsmålere støtter både Bluetooth og ANT+, og utvalget av sensorer er enormt. Har du en Garmin klokke og bruker den mye til løping, anbefaler vi å velge Garmin HRM-Run, HRM, Tri eller HRM Pro – dette fordi disse beltene vil gi deg mer nyttig informasjon som treningen din enn andre pulsbelter. Innbygd i disse beltene er det sensorer som registrerer avanserte løpsdynamikk som måler stegfrekvens, vertikal svingning (spenst i løpsbevegelsen), tid med bakkekontakt, balanse for tid med bakkekontakt – viser balanse for tid med bakkekontakt mellom venstre og høyre mens du løper (viser en prosentandel), skrittlengde og vertikalt forholdstall (forholdet mellom vertikal oscillasjon og skrittlengde). Alle disse dataene kan hjelpe deg til å bli en bedre løper.

Bruker du pulsbelte i forbindelse med svømming ville vi valgt enten Polar H10, Garmin HRM-Tri, HRM-Pro, eller en av de optiske pulssensorene Polar OH1 eller Polar Verity Sense. Alle disse pulsmålerne har innebygget minne som lagrer informasjonen fra treningsøkta og overfører den til klokka/mobilen når du avslutter økta. De to sistnevnte pulsmålerne er også ypperlig til lengre fjellturer og dager der du ønsker å måle pulsen over lang tid, men ikke ønsker å bruke et pulsbelte. Polar Verity Sense har i tillegg fordelen av at du kan ta den benytter et enklere festesystem enn OH1, slik at den er mye lettere å feste rundt armen enn tidligere. Polar Verity Sense er vår soleklare favoritt.

Til slutt, det finnes veldig mange gode pulsmålere, og vi anbefaler å benytte deg av en ekstern pulsmåler dersom du ønsker mest mulig reelle data. Det er også svært individuelt hvor godt pulsmåling på håndleddet fungerer for deg, så husk å ta dette i betraktning når du skal velge belte/sensor.

Torbjørn Høstmark Borge

Torbjørn Høstmark Borge var daglig leder og ansvarlig redaktør, samt produkttester for Hardworkout i perioden 2019 til 2021. Torbjørn har en lang erfaring fra trenings- og sportsbransjen som personlig trener og kostholdsveileder, har utdannelse innen idrett med en bachelorgrad i idrett og biologi. Han er ekspert på produkttesting, og er over gjennomsnittlig opptatt av å teste grundig! Alt for å hjelpe hver enkelt bruker til å finne det riktige produktet for hver enkelt.
Best i test - kosttilskudd

Vegansk proteinpulver – Best i test 2024!

Vi gir deg oversikten over de 6 beste og mest populære…
Dato: Mai 23, 2024
Best i test - kosttilskudd

Weight Gainer – Best i test 2024!

Vi gir deg oversikten over markedets beste weight gainer i 2024!…
Dato: Mai 16, 2024
Best i test - kosttilskudd

Pre Workout (PWO) – Best i test 2024

Pre Workout har i løpet av få år blitt et av…
Dato: Mai 10, 2024