Sliter du med PMS smerter og ubehag? Med riktig kosthold og næringsstoffer kan du lindre det verste ubehaget. Her er oversikten over de beste kosttilskuddene.

 

Dette er PMS

PMS er forkortelsen for premenstruelt syndrom – en tilbakevendende tilstand smerter og ubehag i tiden før selve menstruasjonen. Undersøkelser viser at så mye som 85% av alle kvinner opplever ubehag før menstruasjonen, og 5% av disse opplever så stort ubehag at det regnes som PMS.

PMS plager oppleves som regel både som fysisk og psykisk ubehag, og det kan også føre til atferdsendring. Nederst i artikkelen har vi listet opp typiske symptomer som oppstår ved vanlige PMS plager.Der kan du også lese mer om PMS plager, symptomer og hvordan du kan forebygge/behandle dette.

 

Kosttilskudd mot PMS plager – BEST I TEST 2020!

Vi i Hardworkout.no er opptatt av at testene skal være uavhengige og troverdige. Vi har lagt vekt på kriterier som blant annet ingredienser/virkestoffer, oppgitt effekt, dokumentert effekt, samt studier og annen dokumentasjon for å sette opp våre topplister. Ved å handle gjennom linkene i testen bidrar du til at vi kan fortsette å publisere kvalitetsbevisste tester og artikler, og vi setter derfor stor pris på om du gjør dette. Prisene oppdateres regelmessig og reflekterer de beste prisene på markedet. Her kan du lese mer om våre samarbeidspartnere.

SORTER ETTER:

1. Vita Women

Antall serveringer:

30

Score: 95/100

Rating: 5.7/6
Kr 349,-
Bestill her

Vita Woman er et helt nytt kosttilskudd som er utviklet for å motvirke smertene og ubehaget som følger med menstruasjonssyklusen!

Virkestoffene i Vita Women er nøye valgt ut for at de skal fungere best mulig sammen, og dermed bidra til å optimalisere hormonbalansen din slik at du unngår uønskede plagene som gjerne oppstår i forbindelse med PMS.

Fordeler

  • Kalsiumkarbonat styrker skjelettet. Sammen med vitamin B6 kan det også virke mot humørsvingninger, dårlig apetitt og trøtthet.
  • Vitamin B6 reduserer østrogennivået i kroppen, som kan bidra til mindre irritabilitet, utmattelse og emosjonelle svingninger. Det kan også hjelpe mot oppblåst mage og væskeansamling i kroppen.
  • Magnesiumcitrat har en positiv effekt på musklene og hjertehelsen. Sammen med vitamin B6 kan det også bidra til mindre oppblåsthet og mindre hovne bryster.
  • Kyskhestre kan redusere de fysiske og emosjonelle symptomene som kan følge med PMS, blant annet ømhet, oppblåsthet, vektøkning og irritabilitet.
  • Omega 3, 6 og 9 kan føre til mindre ubehag og symptomer som uren hud, oppblåsthet, ømhet, hodepine, og irritabilitet.
  • Gammalinolensyre (GLA) symptommotvirker symptomer som hodepine, depresjon, irritabilitet, brystsmerter og generelt ubehag og oppblåsthet.

2. Helhetshälsa Nybalans

Antall serveringer:

60

Score: 85/100

Rating: 5.1/6
Kr 199,-
Bestill her

Helhetshälsas Nybalans er et svært potent kosttilskudd for opprettholdelse av kroppslig og mental balanse. Produktet inneholder ingredienser som motvirker trøtthet og utmattelse, og som bidrar til energiomsetningen.

Fordeler

  • Wild Yam kan bidra til å dempe overgangsplager, forebygge PMS og virke mot lette menstruasjonssmerter.
  • Tindvedbær har et uvanlig høyt fettinnhold sammenlignet med andre bær og inneholder flere fettsyrer og såkalte fytosteroler.
  • Vitamin B-kompleks bidrar til normal energiomsetning og til å opprettholde et jevnt energinivå.
  • B5 Pantotensyre bidrar til syntese og omsetningen av Vitamin D og steroidhormoner (kjønnshormoner og kortisol).
  • B6 Pyridoksin bidrar med å regulere hormonaktiviteten.
  • Biotin bidrar til nervesystemets normalfunksjon.
  • Folsyre motvirker trøtthet og utmattelse og trengs for å opprettholde normale fysiske funksjoner.
  • Sink er nødvendig for kognitive funksjoner.
  • Jod bidrar til normal skjoldbukkjertelfunksjon.
  • Krom bidrar med å opprettholde et normalt blodsukkernivå og til å motvirke søtsug.

3. Femarelle Rejuvenate

Antall serveringer:

20

Score: 70/100

Rating: 4.2/6
Kr 365,-
Bestill her

Femarelle Rejuvenate inneholder den unike ekstrakten DT56a. DT56a er et konsentrat fra soyabønner som er økologisk dyrket og fermentert, og som inneholder 20 ulike aminosyrer.

Femarelle Rejuvenate inneholder også ekstrakt fra linfrø, vitamin B2 og vitamin B7. Produktet er utviklet spesielt for kvinner over 40 år med hormonbaserte plager, og skal kunne bidra til større stabilitet, færre svingninger og redusere ubehag og plager i denne livsfasen.

Fordeler

  • Spesielt utviklet for kvinner i overgangsalderen (40+).
  • Bidrar til å stabilisere hormonbalansen.
  • Inneholder naturlige ekstrakter som bidrar til mer energi, redusert ubehag og mindre humørsvingninger.
  • Vitamin B2 og B7 er viktig for hud og hår.
  • Kan hjelpe på fordøyelsen.
  • Reduserer tretthet og utmattelse.

4. Solaray Wild Yam

Antall serveringer:

50

Score: 70/100

Rating: 4.2/6
Kr 225,-
Bestill her

Solaray Wild Yam inneholder urten yamsrot som kan bidra til å dempe overgangsplager, forebygge PMS og virke mot lette menstruasjonssmerter. Urten har et naturlig innhold av diosgenin, en av byggestenene i det kvinnelige kjønnshormonet progesteron.

Yamsrot har vist seg å kunne være lindrende ved PMS plager, ved lette menstruasjonssmerter å dempe klimakteriske plager.
Solaray Wild Yam inneholder også naturlige planteøstrogener, også kalt fytoøstrogener, som kan bidra til å styrke benbygningen og virke svakt kolesterolsenkende.

Fordeler

  • Kan bidra til å dempe klimakterieplager/overgangsplager.
  • Brukes også for å forebygge og lindre symptomer på PMS.
  • Kan brukes ved lette menstruasjonssmerter.
  • Naturlig innhold av diosgenin, en av byggestenene i det kvinnelige kjønnshormonet progesteron.
  • Svakt kolesterolsenkende.
  • Vegetabilsk

5. Bjæst B6

Antall serveringer:

100

Score: 68/100

Rating: 4.1/6
Kr 225,-
Bestill her

Bjæst B6 er basert på naturlig gjær og inneholder en høy dose vitamin B6. Hver tablett inneholder maksimalt av hva som er tillatt i Norge av vitamin B6. Vitaminet er blant annet viktig for kvinner, og for idrettsutøvere av begge kjønn.

Vitamin B6 er viktig for regulering av blodsukkeret, og kan være nyttig ved PMS-plager, samt bidra til å redusere plager ved overgangsalder. Vitamin B6 kalles også «kvinnevitaminet», ettersom behovet øker ved bruk av p-piller og ved PMS-problemer.

Vitamin B6 fungerer også som en en nyttig antioksidant. Idrettsutøvere som spiser uvanlig proteinrik kost bør være nøye med å få i seg tilstrekkelig med vitamin B6, fordi dette vitaminer har en nøkkelrolle i proteinomsetningen. Bjäst B6 inneholder ikke animalske råvarer og kan brukes av veganere.

Fordeler

  • Vitamin B6 kan være nyttig ved PMS-plager.
  • B6 kan også bidra til mindre plager i overgangsalderen.
  • Også viktig for blodsukkeret og proteinomsetningen.
  • Vegansk

6. Solaray GPH Rødkløver

Antall serveringer:

30

Score: 68/100

Rating: 4.1/6
Kr 259,-
Bestill her

Solaray GPH Rødkløver inneholder rødkløver som er en god kilde til naturlige planteøstrogener, også kalt fytoøstrogener. Blant fytoøstrogenene finner vi isoflavonener, en viktig undergruppe planteøstrogen som er av betydning for god livskvalitet og velvære i overgangsalderen.

Solaray GPH Rødkløver-ekstrakt inneholder en garantert mengde isoflavoner i hver kapsel. Disse kan bidra til å dempe overgangsplager som hetetokter og nattesvette. Den kan også virke balanserende på østrogendominans og PMS. Rødkløver virker også på fordøyelsen, og kan virke lett avførende. Urten bidrar til å styrke leverens avgiftningskapasitet, kan virke lett vanndrivende og hjelpe ved hudproblemer. Urten har også vært brukt for luftveiene og kan virke lindrende ved hoste. Green Screened-merket symboliserer en omfattende kvalitetskontroll.

Fordeler

  • Kan bidra til å dempe overgangsplager.
  • Kan redusere hudproblemer som uren hud og lett eksem.
  • Kan bidra til å styrke leverens avgiftning og virke lett vanndrivende.
  • Rødkløver kan være bra for fordøyelsen.
  • Kan ha vanndrivende effekt.
  • Vegansk.

 

Slik kan PMS kosttilskudd hjelpe deg

Målet med å benytte et kosttilskudd mot PMS plager er å tilføre kroppen de viktige næringsstoffene den trenger for å kunne opprettholde en hormonell balanse. Ved å gjøre dette vil du lettere kunne unngå ubehaget som oppstår i forbindelse med menstruasjonen. Det finnes en rekke slike kosttilskudd på markedet, og enkelte skiller seg ut som mer effektive enn andre. Ved å gå gjennom innholdslisten på en rekke ulik PMS kosttilskudd, har vi satt opp en toppliste over de PMS kosttilskuddene vi mener er de beste på markedet i dag.

Ved å benytte et PMS kosttilskudd kan du oppnå følgende:

  • Opprettholde hormonnell balanse.
  • Opprettholde energinivået.
  • Motvirke oppblåst mage.
  • Unngå vektøkning som en følge av vannretensjon (kroppen mindre vann).
  • Motvirke kvalme og reduser appetitt.
  • Bedre humør og bedre søvn.
  • Redusere graden av hodepine.
  • Bedre konsentrasjonen.
  • Gi en følelse av generell velvære.
  • Smidigere hud.

 

Symptomer på PMS plager

Ubehaget som kan relateres til PMS kan fortone seg både fysisk og psykisk. Intensiteten på smertene kan variere fra person til person, og vi deler gjerne inn symptomene i tre ulike grupper:

Fykisk ubehag:

  • Magesmerter
  • Brystspreng
  • Spenninger
  • Vektøkning
  • Humørsvingninger
  • Oppblåst mage
  • Hevelser
  • Kvalme

Psykisk ubehag:

  • Irritabilitet
  • Engstelse
  • Rastløshet
  • Depresjon
  • Humørsvingninger

Atferdsendringer:

  • Trang til å spise
  • Søtsug
  • Appetittforandring
  • Mindre sosial

Behandling mot PMS smerter

I dag finnes det ingen mirakelkur mot PMS plager, men nyere forskning tyder på at PMS smerter og andre hormonelle plager, kan forebygges ved å tilføre kroppen de næringsstoffene den trenger. Med andre ord; du kan i mange tilfeller spise deg friskere.

I følge forfatter og spesialsykepleier Mia Lundin (1), er det 6 grep som skal til for å få mer hormonell balanse slik at du reduserer risikoen for PMS plager:

  1. Næringsrik mat
  2. Unngå betennelse
  3. Balanser blodsukkeret
  4. Hold tarmfunksjonen vedlike
  5. Trim fordøyelsen
  6. Stress mindre

Ved å tilføre kroppen de næringsstoffene den trenger, kan du lettere forebygge hormonelle plager. Enkelte studier peker på andre tiltak som har en viss effekt hver for seg, eller som kan kombineres for en bedre effekt:

  • P-piller
  • Mosjon/trening
  • Redusert kaffeinntak
  • Tilskudd av vitamin B
  • Tilskudd av kalsium (gjerne i sammenheng med vitamin B)
  • Tilskudd av magnesium
  • Høyt inntak av frukt og grønt
  • Økt inntak av omega-3, -6 og -9 fettsyrer + GLA
  • Mindre sukkerholdig og prosessert mat
  • Mindre gluten

Torbjørn Høstmark Borge

Torbjørn Høstmark Borge er daglig leder og ansvarlig redaktør, samt produkttester for Hardworkout. Torbjørn har en lang erfaring fra trenings- og sportsbransjen som personlig trener og kostholdsveileder, har utdannelse innen idrett med en bachelorgrad i idrett og biologi. Han er ekspert på produkttesting, og er over gjennomsnittlig opptatt av å teste grundig! Alt for å hjelpe hver enkelt bruker til å finne det riktige produktet for hver enkelt.
Produkttest

Løpejakker topp 10 – Best i test 2020

Vi har testet noen av markedets beste løpejakker! Her finner du…
dato: Jul 13, 2020
Produkttest

Test: Miiego BOOM

Miiego BOOM har vunnet både RED DOT AWARD og ISPO AWARD,…
dato: Jul 09, 2020
Produkttest

Test: Jaybird Vista

Jaybird Vista er øreproppene som kan få deg til å overgå…
dato: Jul 07, 2020