Bryton Aero 60 T

Product Name: Bryton Aero 60 T

Brand: Bryton

MPN: 3199

  • Byggekvalitet - 80%
    80%
  • Treningsfunksjoner - 85%
    85%
  • Brukervennlighet - 75%
    75%
  • Nøyaktighet - 85%
    85%
  • Verdi for pengene - 100%
    100%
85%

Konklusjon

Bryton er for mange ukjent, men alle sykkelbutikker i Norge burde fått obligatorisk opplæring i Bryton og ikke minst blitt pålagt et utvalg av Bryton-computere. Taiwanerne beviser nemlig at det ikke trenger å koste 14 yatcher og 3 luksusvillaer for å få en god og funksjonsrik GPS. Bryton Aero 60 E koster i skrivende stund under 2000kr i norske butikker. For «bundle» pack må du ut med drøye 3000kr. Dette er MYE for pengene.

Ønsker du deg en sykkelcomputer som er enkel i bruk, har mer funksjoner enn de aller fleste behøver, og viktigst av alt er enkel å stille gjennom Bryton Active appen og har batteritid lengre enn hele sommer-OL 2020, så er Aero 60 et knakende god alternativ. Computeren har noen begrensninger og smårusk, men det blir virkelig bagateller med tanke på prisen og hva du får.

Bryton Aero 60 – et anbefalt kjøp!

Pros

  • Suveren batteritid!
  • Rask til å finne satellittsignalet.
  • Støtter smartvarsler.
  • Automatisk import av ruter fra Strava, KOMOOT, etc..
  • God ruteplanlegger i appen.
  • Turn-by-turn navigering fungerer godt.
  • Enkelt å opprette treningsøkter i Bryton Active.
  • Meget god og lettforståelig treningsanalyse i appen.
  • Støtte for to sykler (sykkelprofiler).
  • Støtter alt av eksterne sensorer.
  • Ekstremt mye for pengene.

Cons

  • Litt tungvint menysystem.
  • Middels+ nøyaktighet på GPS-sporingen.
  • Ingen restitusjonsanilyse.
  • Ingen mulighet for manuell opplasting av treningsøkta.
  • Trangt mellom styret og knappene på undersiden.

Bryton Aero 60 T leverer en en topp sykkelcomputer til en svært konkurransedyktig pris. En real konkurrent til mer de etablerte merkene.

Bryton er langt i fra så kjent som sine største rivaler Garmin, Wahoo og Stages, eller Polar for den saks skyld – men, de stiller likevel sterkt i kampen om å lage gode sykkelcomputere. Selskapet har produsert sykkelcomputere i mange år, og totalt teller det 12 ulike computere i syklkelfamilien. Bryton Aero 60 er den første computeren som henvender seg direkte til landeveissyklisten takket være et aerodynamisk design som både skal gi mindre luftmotstand og stå bedre i stil med sykkelen. Computeren byr på en rekke funksjoner som i utgangspunktet ikke er for vanlig å se på en såpass godt priset computer, men har også noen mangler som Bryton bør rette på. Om Bryton Aero 60 er verdt prisen? Det finner du ut her.

 

Design og kalde fakta

Bryton Aero 60 er en relativt kompakt computer med et tradisjonelt utseende. Selve enheten er 53,7mm X 83,9mm X 18,2mm og veier 79g, mens svart/hvitt LCD-skjermen måler 2.3″. Det er hele syv knapper, men ingen touchskjerm.  Knappene er enkle å betjene, og computeren er enkel å betjene selv i fart foruten om «lys av/på»-knappen som sitter så tett inntil styret at det er vanskelig å komme til.

Bryton Aero 60 er relativt kompakt og lett.

I norske butikker er Bryton Aero 60 tilgjengelig i to utgaver; Bryton Aero 60 E og Bryton Aero 60 T. Førstnevnte er selve enheten og festebrakett og koster veil 2199kr, mens «T»-utgaven er en bundle med medfølgende pulsbelte, kadens sensor og hastighets sensor. Denne koster deg 1000-lappen ekstra og legger seg på 3199kr. Fremdeles en råflott pris for en så velutstyrt computer.

Innholdet i bunndelen Bryton Aero 60 T.

 

Av de viktigste funksjonene finner vi:

  • Dimensjoner: 53,7mm X 83,9mm X 18,2mm
  • Vekt: 79g
  • Skjerm: 2.3″
  • 32 timer batteritid + kan kobles til powerbank
  • IPX7-sertifisert (vanntett)
  • BLE & ANT+ kompatibel
  • Støtter elektronisk giring
  • WiFi synkronisering.
  • Kompatibel med Strava, TrainingPeaks,m.m.
  • Ruteplanlegger
  • Planlegger for treningsøkter
  • Open Street Map
  • GPS/GLONASS/Galilieo/BDS/QZSS/SBAS
  • Barometer
  • Smartvarsler

Okay. Her er Bryton Aero 60 T i bruk.

 

Navigasjon og ruteplanlegging

De aller fleste som kjøper en sykkelcomputer i denne klassen, vil nok gjøre det fordi de ønsker en eller annen form for navigasjon. Aero 60 T kan varte opp med både en egen ruteplanlegger i Bryton Active appen, import av GPX-filer, eller Follow Track fra en tidligere økt. I Bryton Active appen kan du koble computeren direkte til Strava, KOMOOT og Ride with GPS. ALle rutene du har laget i KOMOOT eller Strava, synkroniseres automatisk over i appen så snart du kobler til tjenestene. Disse havner under «mine ruter», og åpner du en rute i appen, kan du velge å laste den over til computeren. Dette er gjort på få sekunder,

Ønsker du å opprette en ny rute kan dette gjøres enkelt i Bryton Active eller en tredjeparts app. I ruteplanleggeren i Bryton Active velger du startsted, veipunkter og endepunkt, og appen sørger for å tegne opp ruten slik at den automatisk følger veien. Når du oppretter er rute i Bryton Active eller i KOMOOT, vil enheten støtte turn-by-turn navigering. Importerer du en rute fra Strava eller som GPX-fil, får du ikke dette valget. Det som mangler, er muligheten til å velge om du ønsker å følge kun asfalt, grus, traktorvei, etc.. Du får heller ikke mulighet til å velge bort ferjer, bommer, motorvei, eller andre hindringer slik du får valget om hod f.eks. Garmin. En stor fordel er at det er lekende lett å importere gpx-filer fra nesten hvilken som helst tredjeparts app så lenge du kan eksportere ruten fra den aktuelle appen.

 

Enkel og forståelig navigering

Og selve navigeringen fungerer plettfritt. Kartet er på langt nær like detaljert som på Garmin enheter som bruker detaljerte fargekart, men løypen er tydelig markert med piler langs veien du skal følge, og en pil i venstre hjørne viser retningen og distansen før neste retningsskifte. Du ser også total distanse tilbakelagt og gjenværende distanse. Computeren piper klart og tydelig når det nærmer seg kursen, og du skal være rimelig søvnig for ikke å få med deg dette.
Ønsker du å se hele løypen foran deg, eller mer nøyaktig hvor du befinner deg, kan du bruke de to nederste knappene på venstre side til å zoome inn og ut. Datanerden som aldri kan få nok informasjon om treningen vil elske Bryton Aero 60. Hvis du ikke synes skjermbildet med hastighet, distanse, puls, tid og kadens er nok, så kan du like greit kjøre på med hele 9 ulike skjermbilder med heftige 10 inforuter for hvert skjermbilde. Skal du sykle Trondheim-Oslo har du med andre ord lesestoff til godt over Dovrefjell.

Det som kanskje virkelig får Bryton Aero 60 til å skinne, er at alle disse datafeltene kan tilpasses i Bryton Active appen. Du kan selvsagt også gjøre det rett fra computeren, men dette er en relativt tungvint prosess som krever minst fire Kvikk Lunsj og uante mengder koffein. I appen gjør du det lynraskt, og den er enkel og oversiktlig i bruk. Du kan også velge hvilke sider du ønsker å ha aktivert til enhver tid, eller om du vil deaktivere enkeltsider slik at du har kun den mest nødvendige dataen å forholde deg til.

Treningsanalyse og oppsummering 

Så snart du avslutter en treningstur vil du presenteres for en kjapp og enkel oppsummering av økta. Her er det bare å glemme den super avanserte analysen som Garmin har å by på, og som sannsynligvis kun et fåtall forstår noe av. Bryton Aero 60 gir deg basicen og litt til. Den måler alt som har å gjøre med distanse, hastighet, høydemetre, kadens og kalorier.
Du får også opp en grafisk oversikt over høydekurven og hastigheten gjennom økta, og en detaljert visning av hvert enkelt runde. Ønsker du å lagre ruten slik at du enkelt kan velge å følge samme rute på et senere tidspunkt, kan du velge å lagre økta som en ny runde du gir navn til.  Samtidig som du har bladd deg gjennom samtlige skjermbilder, har økta allerede rukket å bli synkronisert til Bryton Active appen. Dette skjer lynraskt. Og her ser dataen mye bedre ut.

Oversiktlig og god app!

Analyseverktøyet i Bryton Active er faktisk veldig bra. En ting er at det er oversiktlig, men det er også lett forståelig. Har får du det meste du kan tenke deg av data, til og gjennomsnittlig puls oppdelt i nedover/oppover bakker! Trenger du mer data enn alt dette, så trenger du hjelp. Eller, i så fall er du veldig dedikert til det du driver med.
Der er også en meget fin grafisk oversikt som viser gjennomsnittlig fart, høyde, kadens, puls og watt for hvert minutt gjennom hele økta. Tommel opp til Bryton for en god jobb.
Er du tilhenger av å se estimert restitusjonstid eller en mer detaljert analyse av treningseffekt, så må du nok over til Garmin Edge-computerne. Når det er sagt så fungerer det utmerket å bruke en Garmin, Polar eller annen slags klokke på hånda, samtidig som du bruker Aero 60 T på styret. Så lenge pulsbeltet ditt kan prate med to enheter samtidig, vil du kunne få informasjonen begge steder. Har du aktivert auto-sync til Strava, er heldigvis Strava som smart at den kun laster opp den ene økten slik at du ikke registreres med dobbelt etter hver tur. Du kan også velge å laste opp bilder til hver økt, å dele økten med den du måtte ønske.

GNSS nøyaktighet (navigering)

Hvis du lurer på hva dette er, så er det som du kanskje mistenker et annet ord for satellitt nøyaktighet. Greia er at der de fleste prater om GPS som en samlebetegnelse for all navigasjon, så er i realiteten GPS bare ett av flere ulike satellittnavigasjons systemer. GPS er det amerikanske satellittsystemet, men det finnes langt flere enn kun dette. Fellesbegrepet for alle de ulike satellittsystemene er GNSS (Global Navigation Satellite System). I tillegg til GPS har vi GLONASS som er det russiske satellittsystemet, Galileo som tilhører Europa, og Beidou som bygges ut i Kina.
Hvert satellittsystem benytter sine egne satelitter, og med støtte for flere systemer, er det større sannsynlighet for at klokken gir nøyaktig posisjonering. Klokken må nemlig ha kontakt med minimum fire satelitter for å kunne sette i gang sporingen. I tett skog eller et bylandskap med mange høye bygninger, vil signalene kunne svekkes og hindre signalet til satellittene. Ved å benytte flere satellittsystemer har en klokke/computer flere kort å spille på til enhver tid. En ting som er verdt å merke seg er at en bestemt enhet “bare” kan bruke ett system omgangen, ikke to eller flere. Dersom du aktiverer både GPS, GLONASS og Galileo på engang, vil klokken/computeren selv velge det alternativet som er best. I de fleste tilfeller fungerer GPS best utendørs, mens GLONASS har vist seg å ha sin styrke i urbane områder.
Bryton støtter alle mulig tenkelige og utenkelige navigasjonssystemer, og har alt av hardware som skal til for å tegne en tilnærmet perfekt rute der du sykler. Hvor nøyaktig en computer eller klokke er med tanke på navigasjon, avhenger av mer enn kun hvilke navigasjonssystemer de støtter. Her spiller faktorer som plassering av antenne, materialer, software og algoritmer inn. Bryton er god, men ikke best. Det er en fordel å prøve seg frem med ulike kombinasjoner av satellittsystemer, men her i nord er det som regel GPS + Glonass eller GPS + Galileo + QZ som fungerer best. Dette kan likevel variere, og det er greit å være klar over. Heldigvis er Rider 60 rask til å finne satellittsignalet, og du behøver ikke å vente til energidrikker har blitt lunka før du kan legge avgårde.
Du har også mulighet til å kalibrere høyden manuelt. Dette kan gjøres via appen, eller rett på computeren. I utgangspunktet er det ikke super viktig, for dersom du glemmer å kalibrere før en tur vil antall høydemeter og total stigning likevel være riktig. Det kjipe er dog at det kan se ut som at du har syklet fra – 200 m til 600 m, istedenfor fra 0 m til 800 m. Husker du å kalibrere, er det ikke noe problem.

Plenlegg treningsøkter

Bryton Aero 60 støtter også planlagte treningsøkter, enten opprettet i Bryton Active appen, eller i en tredjeparts app som TrainingPeaks. Bryton Active appen har en egen øktplanlegger som hjelper deg å opprette treningsøkter. Du kan enkelt velge kriterier som som du ønsker å basere økta på, f.eks; tid, hastighet, distanse, FTP, makspuls, kadens, m.m..

Du får også muligheten til å gjennomføre en guidet test for f.eks FTP, makspuls, terskelpuls, etc.

 

Tilkoblinger (sensorer/smartvarsler/etc.)

Bryton Aero 60 støtter som nevnt både BLE og ANT+, og kan dermed koble seg til det meste som er tilgjengelig av eksterne sensorer. Pulsmålere, kadens- og hastighetssensor, wattmåler, elektronisk giring, eller mobilen – zero problemo. Å pare en ny enhet er er enkelt på selve enheten, men du kan likevel møte på enkelte utfodringer. For eksempel ville ikke computeren koble seg til Garmin Radar-enheten som vi førsøkte å pare gjentatte ganger. Ettersom Bryton Aero 60 støtter to ulike brukerprofiler, eller sykkelprofiler om du vil kalle det det, kan du også velge hvilken sykkelprofil du ønsker å tilknytte de ulike sensorene til. Ønsker du å bruke kadenssensoren på landeveissykkelen, men deaktivere den på terrengsykkelen, er dette enkelt å gjøre på computeren. Du kan også velge om computeren skal prioritere informasjon om distanse fra en ekstern hastighetssensor fremfor GPS-en.

Disse innstillingene er litt bortgjemt i menyen og krever at du setter deg inn i hvordan computeren fungerer. Dette kunne vært gjort bedre, men du har i hvert fall muligheten til å endre innstillingene, og det er jammen ikke verst.

Aero 60 støtter også smartvarsler. Den er ikke supersmart, men du får en enkel «pop-up» melding på skjermen som viser innkommende samtaler, meldinger og mailer. Igjen skal du være rimelig søvnig for ikke å få dette med deg. Du har derimot ingen mulighet til å besvare/avvise samtaler direkte fra computeren, ei heller åpne og lese meldinger.

 

Dette må på plass

Bryton har gjort veldig mye bra med Aero 60, og med små grep kan computeren klatre enda et par plasser på rangstigen.

1.
En detalj som kan være frustrerende, er at det ikke er mulig å forkaste en økt dersom du ved uhell har trykket på «start»-knappen. Økten på 2 sekunder blir lagret og synkroniseres til Bryton Active appen på få sekunder. For å fjerne økta må du slette den fra appen eller enheten.

2.
Menyene trenger en oppfriskning. Det er ikke krise, men de kunne vært lettere å navigere i.

3.
Litt mer presis GNSS (satellittsporing). For all del, Aero 60 er bra, men kunne vært hakket bedre.

4.

Vi opplever at enkelte økter ikke overføres til appen og kun forblir lagret på computeren. Bryton bør få på plass en funksjon for manuell opplastning.

 

Alternativer

Først og fremst, vi har ikke nevnt alt som kan sies om Bryton Aero 60, men vi har tatt med det viktigste som er verdt å trekke frem. Det er naturlig å tredje en sammenligning mellom Bryton Aero 60 og Garmin Edge 520+. Funksjonsmessig er de relativt like, skjermene er begge 2.3″, men der Bryton bruker en svart/hvit LCD skjerm, benytter Edge 520+ en fargeskjerm. Det store trekkplasteret til Aero 60 er de vanvittige 32 timene batteritid mot Garmin Edge 520+ sin 15 timer. En annen fordel er muligheten til å justere skjermbilder/datafelter i appen istedenfor på selve computeren. Dette er mye enklere og gir bedre oversikt.

Garmin Edge 520+ har innebygde kart med mye mer detaljer enn Open Street kartet som finnes på Bryton Aero 60, i tillegg støtter den tredjeparts appen via Connect IQ appen. Her kan du for eksempel laste ned Trailforks som gir deg en rekke løyper tilgjengelig rett på enheten.

Totalt sett er funksjonene langt flere på Edge-enheten, men så spørs det igjen på behovet. Skal du ha Edge 520+ i den samme bundle-pakken som Bryton Aero 60 T (kadens- og hastighetssensor, pulsbelte og fester), koster dette deg 3999kr. Kun enhet koster 2799kr. Begge to er uten tvil gode sykkelcomputere. For noen vil nok Aero 60 T fremstå litt enklere i bruk – spesielt med tanke på muligheten til å sette opp skjermbilder via appen, og ikke minst den enorme batteritiden.

 

 Konklusjon

Bryton Aero 60 T

Product Name: Bryton Aero 60 T

Brand: Bryton

MPN: 3199

  • Byggekvalitet - 80%
    80%
  • Treningsfunksjoner - 85%
    85%
  • Brukervennlighet - 75%
    75%
  • Nøyaktighet - 85%
    85%
  • Verdi for pengene - 100%
    100%
85%

Konklusjon

Bryton er for mange ukjent, men alle sykkelbutikker i Norge burde fått obligatorisk opplæring i Bryton og ikke minst blitt pålagt et utvalg av Bryton-computere. Taiwanerne beviser nemlig at det ikke trenger å koste 14 yatcher og 3 luksusvillaer for å få en god og funksjonsrik GPS. Bryton Aero 60 E koster i skrivende stund under 2000kr i norske butikker. For «bundle» pack må du ut med drøye 3000kr. Dette er MYE for pengene.

Ønsker du deg en sykkelcomputer som er enkel i bruk, har mer funksjoner enn de aller fleste behøver, og viktigst av alt er enkel å stille gjennom Bryton Active appen og har batteritid lengre enn hele sommer-OL 2020, så er Aero 60 et knakende god alternativ. Computeren har noen begrensninger og smårusk, men det blir virkelig bagateller med tanke på prisen og hva du får.

Bryton Aero 60 – et anbefalt kjøp!

Pros

  • Suveren batteritid!
  • Rask til å finne satellittsignalet.
  • Støtter smartvarsler.
  • Automatisk import av ruter fra Strava, KOMOOT, etc..
  • God ruteplanlegger i appen.
  • Turn-by-turn navigering fungerer godt.
  • Enkelt å opprette treningsøkter i Bryton Active.
  • Meget god og lettforståelig treningsanalyse i appen.
  • Støtte for to sykler (sykkelprofiler).
  • Støtter alt av eksterne sensorer.
  • Ekstremt mye for pengene.

Cons

  • Litt tungvint menysystem.
  • Middels+ nøyaktighet på GPS-sporingen.
  • Ingen restitusjonsanilyse.
  • Ingen mulighet for manuell opplasting av treningsøkta.
  • Trangt mellom styret og knappene på undersiden.

Torbjørn Høstmark Borge

Torbjørn Høstmark Borge er daglig leder og ansvarlig redaktør, samt produkttester for Hardworkout. Torbjørn har en lang erfaring fra trenings- og sportsbransjen som personlig trener og kostholdsveileder, har utdannelse innen idrett med en bachelorgrad i idrett og biologi. Han er ekspert på produkttesting, og er over gjennomsnittlig opptatt av å teste grundig! Alt for å hjelpe hver enkelt bruker til å finne det riktige produktet for hver enkelt.
Produkttest

Test: On Trail Breaker

Lett, vannavstøtende, pustende og super komfortabel. Hva mer kan du egentlig…
Dato: Nov 24, 2020
Best i test - kosttilskudd

Topp 10 betakaroten – Best i test betakaroten 2020!

Gi huden ny glød med markedetes beste betakaroten! Vi gir deg…
Dato: Nov 19, 2020
Produkttest

Test: On Waterproof Pants

On Waterproof Pants sørger for at du holder deg tørr og…
Dato: Nov 18, 2020